آکروباسی چیست ؟

معرفی آکروباسی

آکروباسی از رشته های ورزشی می باشد که در آن خلبان زمان پرواز کردن با پاراگلایدر ، هنرهای نمایشی و حرکات آکروباتیک انجام می دهد. این ورزش پر از هیجان است. این نوع ورزش نیازمند باند ویژه جهت تیک آف و فرود نیست. پاراگلایدر که یکی از رشته های آن آکروباسی می باشد ، سریعترین رشد را در توسعه لوازم و تعداد ورزشکاران در میان سایر ورزش های هوایی در جهان دارد. این ورزش از پرطرفدارترین ورزش ها در تمام دنیا می باشد. در ایران هم طرفداران خاص خود را دارد.

شیوه انجام ورزش

برای شروع آکروباسی باید روی تپه بروید تا آنجا تیک آف داشته باشید. وسایلی که استفاده می کنید، برای انجام پاراگلایدر باید بین ۱۵ تا 6 کیلوگرم باشد. خلبان باید از روی تپه یا کوه، شروع به دویدن کند تا از زمین فاصله بگیرد. سرعت وزش باد تأثیر گذار در سرعت دویدن خلبان است. هرچه سرعت وزش باد بیشتر باشد، سرعت دویدن خلبان کمتر خواهد شد. بالهای پاراگلایدر برای تیک آف و فرود مناسب طراحی شده است. انجام حرکات نمایشی در آسمان با استفاده از وسایل مناسب، باعث هیجان بیشتر این ورزش می شود. حرکات نمایشی زیبایی بیشتر به پرواز در آسمان می دهند.

پیشنهاد سردبیر : خطرات پاراگلایدر

قوانین آکروباسی

هر ورزشی قوانین خاص خود را دارد که با توجه به آنها میتوان از انجام آن لذت بیشتری برد. با رعایت نکات و قوانین حاکم بر ورزش آکروباسی امنیت لازم برای انجام آن به دست می آید.

۱– وضعیت وزش باد:

در انجام پاراگلایدر باید حتما وزش باد را مورد توجه قرار داد. اگر بدون توجه به وضعیت وزش باد شروع  کنید، احتمال صدمه رسیدن به بال ها افزایش می یابد. در واقع باد هم در بعضی مواقع که وزش کمی دارد به نوعی به خلبان کمک می کند، ولی مقدار وزش باد زیاد باشد، در انجام پرواز خلل ایجاد می کند.

۲– کلاه ایمنی:

حتی در پرواز تفریحی هم استفاده از کلاه ایمنی مهم است. دید در موقع انجام این ورزش باید بیشتر از 1800 متر باشد.

۳– نبود موانع:

مناطقی که برای پرواز انتخاب شده اند، باید مناسب باشند یعنی مانعی مثل درخت و درختچه در مسیر وجود نداشته باشد. منطقه هایی که تیک آف و فرود در آنجا انجام می شود، باید از همه لحاظ مورد توجه قرار گیرند.

۴– افراد مجاز:

افرادی که زیر ۱۱۰ کیلوگرم باشند، می توانند از پاراگلایدر استفاده کنند. جعبه کمک های اولیه حتماً باید در دسترس خلبان ها باشد. زنان باردار و بیماران صرعی، قلبی و آسمی نمی توانند این ورزش را انجام دهند.

 

وسایل مورد نیاز برای آکروباسی

برای انجام ورزش آکروباسی باید وسایل مورد نیاز آن را تهیه نمود. وسایل عبارتند از:

بال:

اولین وسیله مورد نیاز برای انجام آکروباسی ، بال ها یا چتر هایی می باشند که معمولا جنس خاصی دارند. با توجه به مهارت خلبان و شرایط های متفاوت آب و هوایی، مدل بال ها تعیین می شود. بال ها مهمترین وسیله در انجام این ورزش می باشند.

طناب یا لاین:

این طنابها بسیار نازک ساخته می شوند و به دو گروه کلی تقسیم می شوند: طناب معلق و طناب ترمز. این طناب ها درست است که نازک می باشند، ولی دارای مقاومت بالایی هستند و تحمل وزن های بالا را دارند. این طناب ها در واقع باید بتوانند وزن خلبان را تحمل کنند.  

هارنس:

هارنس نقش صندلی خلبان را در موقع پرواز دارد‌. طناب ها به این صندلی متصل می شوند و کنترل بال ها و صندلی را، در اختیار خلبان قرار می دهند.

چتر کمکی:

چتر کمکی داخل هارنس قرار داده می شود. این چتر ها به صورت پکیج در داخل هارنس قرار می گیرند و قابل استفاده در مواقع ضروری می باشند. اگر زمانی مشکلی پیش بیاید، برای فرود بدون آسیب و نجات جان، خلبان می تواند از آن استفاده کند.

کلاه ایمنی:

موقع انجام پاراگلایدر، برای احتیاط بیشتر و جهت پیشگیری از وارد شدن هر ضربه به سر باید کلاه ایمنی استفاده کرد.

عینک آفتابی:

باید جهت محافظت در برابر نور خورشید از عینک آفتابی، عینکهای ورزشی و اسپرت استفاده کرد. عینک ها مانع از فشار به چشم در مقابل آفتاب می شود.

بیسیم:

برای برقراری ارتباط با مربی ها و بقیه پروازها نیاز به بیسیم می باشد. با بیسیم خلبان ها می توانند برای گرفتن راهنمایی های کوچک، با مربی ها ارتباط برقرار کنند.

 

برای آموزش آکروباسی میتوانید اینجا کلیک کنید تا به صفحه مربوطه بروید.

 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده